Op deze pagina vind je een opdracht voor een introductieles CKV of Kunst Beeldend voor leerlingen en docenten die elkaar en het vak nog niet goed kennen. De opdracht leent zich goed voor de kunstautobiografie of het beeldend portfolio.
Mijn persoonlijke voorwerp
Laat jouw leerlingen een zelfgemaakt voorwerp, muziekstuk tekst of filmpje meenemen. Iedereen stelt zich voor aan de hand van dit zelfgemaakte voorwerp.
Hieronder volgen een aantal voorbeelden van gesprekken die Young Works voerde met jongeren in diverse leeftijdscategorieën voor de ontwikkeling van het Cultureel Jongeren Profiel. Dit profiel is origineel bedoeld voor culturele instellingen die met hun aanbod beter willen aansluiten op de belevingswereld van jongeren, maar kan ook gebruikt worden in de klas om inzicht in elkaar te geven.
- Rossy (23 jaar) brengt zijn mp3-speler mee om een lied te laten horen dat hij zelf geschreven en gespeeld heeft. Hij woont sinds tien jaar in Nederland en schreef dit nummer voor zijn moeder –die nog in Bulgarije woont – omdat hij haar heel erg mist. Sinds een tijdje maakt hij zijn eigen muziek op de pc. Met muziek bezig zijn of er naar luisteren geeft hem een heel bijzonder gevoel. Hij is ervan overtuigd dat creativiteit bepaalde stoffen in je hersens aanmaakt die je gelukkig maken. Rossy gebruikt zijn muziek om het gemis van zijn moeder te verzachten.
- Steven (21 jaar) laat trots zijn zelfgemaakte Android-app zien. “Ik heb er de hele dag over gedaan om iets te bedenken wat ik mee moest nemen naar het groepsgesprek.” De app haalt automatisch grappige quotes uit de notulen van vergaderingen met behulp van een algoritme. Steven zit in het bestuur van zijn studentenvereniging en zit daarom minstens één keer per maand een vergadering voor. Om het allemaal wat minder serieus te maken, bedacht hij deze app. De grappigste quotes die uit de app komen, verschijnen in het kwartaalblad van de vereniging. Steven schrijft deze rubriek zelf. “Eigenlijk kan ik helemaal niet schrijven. Maar de quotes spreken voor zich. Vooral versprekingen of door elkaar gemixte spreekwoorden zijn leuk.”
- Jordy (15 jaar) laat zijn tekening van cowboys zien, die hij heeft gemaakt tijdens de les toen hij zich verveelde. Als hij thuis is, tekent hij eigenlijk nooit. Dan voetbalt hij liever buiten met vrienden. Maar op school tekent Jordy heel veel en wordt daar rustig van. En de leraar laat hem, omdat hij anders zijn klasgenoten afleidt.
Bronnen:
http://www.youngworks.nl/wp-content/uploads/2012/05/Cultureel_Jongeren_Profiel.pdf