Deze pagina is een aanvulling op de tips in het hoofdstuk Jongeren en kunst in Voorbij de kunst. Je vindt de verwijzing naar deze URL op pagina 39.
Maak ook gebruik voor deze opdracht van het Cultureel Jongeren Profiel op pagina 44.
Doe een onderzoek
Wat doen jongeren zelf aan actieve kunstparticipatie en waar zijn ze het meest trots op? Met behulp van de onderstaande opdracht kunnen jongeren zelf vertellen over hoe kunst en cultuur onderdeel is van hun leven. Veel jongeren hebben vaak niet in de gaten hoe en waarom ze eigenlijk actief deelnemen aan kunst en cultuur. Juist dit geeft inzicht. Gebruik de opdracht bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar waarin iedereen ideeën over kunst en cultuur uitwisselt. Je kunt dit gebruiken als aanvulling op de kunstautobiografie of zelfs als vervangende opdracht.
Vier cultuurtypes
In het Cultureel Jongeren Profiel wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende cultuurtypes: de ondernemende cultuurfan, de creatieve entertainer, de geïnteresseerde toeschouwer en de honkvaste cultuurmijder. Maar hoe kom je er nu achter welke cultuurtypes jij voor je hebt? En hoe stem je jouw projecten en activiteiten nu af op deze verschillende typen? Bespreek de onderstaande vragen in een groepsgesprek om tot inzichten en ideeën te komen. Beantwoord ze zelf ook, zodat je beter kunt zien waar de verschillen en raakvlakken liggen. Maak gebruik van open vragen en voorkom daarin sturing, zodat er ruimte is voor verrassende reacties. Jongeren zullen het over het algemeen leuk vinden om over zichzelf te praten, want persoonlijke aandacht willen ze bijna allemaal wel.
Met betrekking tot de belevingswereld:
- Wie of wat is belangrijk voor jou?
- Wat doe jij het liefst in je vrije tijd?
- Waar word je gelukkig van?
- Wie bewonder je?
- Hoe uit je jezelf?
Met betrekking tot kunst & cultuur:
- Wat betekent kunst & cultuur voor jou?
- Hoe belangrijk is kunst & cultuur voor jou?
- Op welke manier ben je zelf met kunst & cultuur bezig?
- Wat is je laatste culturele ervaring? Hoe was dat?
- Hoe wil jij het liefste bezig zijn met kunst & cultuur?
Rond het gesprek af met een keuze uit de vier cultuurtypes van het Cultureel Jongeren Profiel. Laat jongeren zelf bepalen in welk profiel ze zichzelf herkennen en welke activiteiten daarbij passen. Differentieer tijdens je projecten en activiteiten door ieder type een andere opdracht mee te geven die aansluit bij de belevingswereld.
Tip
Laat leerlingen kiezen voor een project of een onderdeel daarvan dat het beste bij hun eigen waardeoriëntatie past. Denk bijvoorbeeld aan een theatervoorstelling op jouw school waarbij je de Geïnteresseerde Toeschouwer op zoek laat gaan naar het juiste verhaal, de Creatieve Entertainer op de planken staat, de Ondernemende Cultuurfan de regie doet en de Honkvaste Cultuurmijder de productie.
Tip
Geef leerlingen tijdens het bezoek aan een culturele instelling verschillende opdrachten mee: de Geïnteresseerde Toeschouwer maakt naar aanleiding van het bezoek een paper over de invloed van de tijdsgeest waarin de desbetreffende kunststroming ontstond, de Creatieve Entertainer maakt mooie foto’s tijdens het bezoek en vertelt er daarna klassikaal wat over, de Ondernemende Cultuurfan laat je een vergelijking tussen de persoonlijkheid van zichzelf en de kunstenaar maken, en de Honkvaste Cultuurmijder leid je ten slotte door de tentoonstelling heen met een ludieke speurtocht.
Bronnen:
http://www.youngworks.nl/wp-content/uploads/2012/05/Cultureel_Jongeren_Profiel.pdf